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Termine Großes Haus:

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Hauptartikel Die Orestie />
Gordana Kosanovic-Theaterpreis für Karin Neuhäuser />
Leserbrief von Michaela Eibensteiner an die Frankfurter Allgemeine Zeitung />
Pressestimmen
schauspielfrankfurt-Orestie nach Griechenland eingeladen />

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Die Orestie

Pressestimmen


»…Es ist einer der überzeugendsten von vielen überzeugenden Einfällen der Regisseurin Karin Neuhäuser, den Chor zunächst mit Kindern zu besetzen. Die Auswirkung des Kriegs wird so unmittelbar greifbar, die Kinder bewältigen die Textmenge bewundernswert, der Drill ist beeindruckend, die Teilung des Chorgesangs in Strophe und Gegenstrophe ist durch die Kinder und ihren Führer endlich einmal sinnfällig, Neuhäuser splittert den Chor zwischendurch weiter auf und schafft ein faszinierend vielstimmiges Gebilde. Den Fluch, der auf dem Land der Atriden liegt, muß man hier niemandem mehr erklären. Wenn die erwachsen sind, möchte man nicht unter ihnen leben… Endlich, endlich wagt im Theater mal wieder jemand, aufs Ganze zu gehen, endlich will es mal wieder jemand wissen. Hier ist alles groß. Groß ist die Bühne und groß ist der Raum, der geöffnet wird, groß sind die Gefühle, die gespielt werden, groß sind die Gedanken, die gewälzt werden, groß ist das Format, fünf und eine halbe Stunde, das gefüllt wird, groß ist der Bogen, der gespannt wird… Die Orestie ist nicht nur ein Gründungstext des Theaters, sondern auch der europäischen Demokratie. Wenn es heute jemand genau wissen will, was das für ein eigenartiges, fremd-vertrautes Ding ist, diese unsere Demokratie, dann ist es eben doch noch eine der besten aller Möglichkeiten, diesen fremd-vertrauten Text in einem Theater aufzuführen. Wir können hier also endlich mal eine rundum positive Mitteilung machen: Das deutsche Stadttheater funktioniert, ja, es ist sein Geld wert… Die regieführende Schauspielerin Karin Neuhäuser hat die Schauspieler mit einer offenbar großen Kraftanstrengung in ihre eigene extrovertierte Spielweise - volles Rohr kann nichts Falsches sein - getrieben. Das kommt ihnen durchweg zugute, bessere Darsteller waren auf der großen Bühne des Frankfurter Schauspiels viele, viele Jahre nicht mehr zu sehen…«
Frankfurter Rundschau, Feuilleton. 16. Oktober 2006

»…Regisseurin Karin Neuhäuser hat für ihre schlüssige, mit erfrischender Chuzpe gewürzte Inszenierung der schicksalhaften Familiensaga in drei großen Abschnitten am Schauspiel Frankfurt die geschliffene Übersetzung aus dem Griechischen des Altphilologen Dietrich Ebener gewählt. Das Augenmerk an diesem fünfstündigen Theaterabend, der keine einzige Minute verschenkt und in seinem letzten Teil "Die Eumeniden" noch einmal deutlich an Fahrt gewinnt, gilt weniger dem "Wie" der blutigen Morde als dem "Warum". Große Bilder gelingen in diesem Stück um die Geburt der menschlichen Gerichtsbarkeit und der Politik im Stadtstaat der Athener… Friederike Kammer verleiht der Figur der Klytaimnestra in all ihren Facetten eine berückende Klarheit und Tiefe. Mal ist spröde und schmallippig wie eine strenge Gouvernante, mal anschmiegsam und betörend wie ein Kätzchen. Mit ihrem Gelächter aus dem Schattenreich wird sie den Abend vom Kopf auf die Füße stellen. Blutlos und vom Krieg traumatisiert, die Augen starr wie ein Uhu, kehrt Agamemnon heim. Wie andere Schauspieler auch ist Matthias Redlhammer in der Orestie mehrfach besetzt. Er spielt äußerst wandlungsfähig nicht nur den ermordeten Hausherrn, er tobt auch wild als eine der Rachegöttinnen, und spielt den Anstifter und Nebenbuhler Aigisthos. Mit Witz und Leichtigkeit schafft es Regisseurin Karin Neuhäuser, daß die Figuren aus der antiken Mythologie nicht nur lebendig werden, sondern wie gute alte Bekannte aus der Medienwelt unserer Tage erscheinen…Was aber geschieht und geschehen wird, das weiß allein Kassandra. Abak Safaei-Rad spielt überzeugend die schillernde, wortgewaltige Gefangene und Geliebte des Agamemnon, deren unbarmherziger Fluch es ist, daß keiner ihr die Wahrheit glaubt.«
Wiesbadener Kurier, Feuilleton, 16. Oktober 2006

»… dominieren in der etwas mehr als vier Stunden währenden Inszenierung die Bilder. Zusammen mit Franz Lehr, der einen flachen, mit rötlich eingefärbtemWasser gefüllten Pool in die Mitte der Bühne gerückt hat, und der … überaus klug und zurückhaltend eingesetzten elektronischen Musik von Paul Lemp ist Karin Neuhäuser eine Inszenierung geglückt, die überaus kurzweilig ist und deren intensive Bildeinfälle noch lange nachwirken…Am Ende gab es überaus berechtigten Beifall für das vergleichsweise kleine Ensemble (viele Darsteller spielten mehrere Rollen und agierten dazu noch in den dialogisch umgesetzten Chören)…«
Frankfurter Allgemeine Zeitung, Kultur Rhein-Main, 16. Oktober 2006

»Wuchtig und formstreng in der Handhabung des Chors, mit einer Spannung von der Palastfront zum Mordbad, alles gewürzt mit klugen Tunnelstichen ins Moderne, so beginnt es: der Gattenmord Klytaimestras an – „Agamemnon“…
Franz Lehrs Bühne beginnt als Palastfront, von deren hoher Mitte Klytaimestra (blitzweiß, gelackte Joan-Collins-Frisur: Friederike Kammer) ihr staatsoffizielles Willkommen für den Gatten heuchelt, bevor sie ihm den Verräterkuss gibt. Dann fährt die Mauer auf, um das weihergroße Bad zu zeigen. Schön die „barbarische“ Diktion der Seherin, der niemand glaubt (Abak Safaei-Rad); etwas zu bleiern Matthias Redlhammers Heimkehrer-Lakonie, doch überzeugt er als arrogant-feiger Aigisth. Die Bühne im zweiten Stück fügt dem Blut-Bad ein Kreuz aus Trittsteinen hinzu. In dessen Mitte (wo Kirchen den Altar haben) zeigt ein Münzfernseher Agamemnon. Wenn Orest (Christian Kuchenbuch) rauchend neben der Mutter sitzt und ihr den Tod ankündigt, modernisiert die Regie jede antik-heroische Steigerung der Tat: Orest sitzt in der Kneipe und „redet mal drüber“. Toll der rotzig-niesende Putzfrauen-Chor, schön die Wiedererkennungsszene Orests mit Elektra. In den „Eumeniden“, mit ihr (Sandra Bayrhammer) nun als Talkshow-Pythia, ist der Tragödientext zwar entthront. Das muss nicht gefallen, ist hier aber schlüssig.«
Frankfurter Neue Presse 16. Oktober 2006

»…Das Publikum quittiert den sich mit zwei Pausen über fast fünfeinhalb Stunden hinziehenden Abend mit stark beeindrucktem Beifall… Dietrich Ebeners Text wird grandios deklamiert. Im Zwiegespräch vor dem Muttermord berühren Friederike Kammer als Klytmaimestra und Christian Kuchenbuch als Orestes zuriefst. Phänomenale Wandlungsfähigkeit zeigen Sandra Bayrhammer (Elektra, Pythia) und Matthias Redlhammer (Agamemnon, Augisthos)… Dem Ensemble folgt man gespannt bis zum spätem zwiespältigen Schluß.«
Offenbach-Post, Kultur, 16. Oktober 2006

»…Frenetischer Jubel!«
BILD Frankfurt, 16. Oktober 2006



Aeschylus The Oresteia directed by Karin Neuhäuser, Schauspiel Frankfurt

What exactly made them – with three versions of the Oresteia to chose from this season (Berlin, Leipzig, Frankfurt) - opt for the Berlin one? And for Michael Thalheimer, someone well known to the Theatertreffen, from whom we have seen much more convincing productions? I, for one, would have stood up for Karin Neuhäuser and her actors.
Once again, Thalheimer has put all his eggs in one basket. In one and three-quarter hours he celebrates the frenzy of revenge and retribution, the bloody barbarism of the distant past. In the end we are left with a man in his loneliness: Orestes, abandoned by the gods, dropped from the story. Part III of the trilogy is scrapped, the birth of democracy and the state bound by the rule of law does not take place. The director orchestrates a fascinating archaic phenomenon, makes an existentialist claim – the political dimension is omitted.

Karin Neuhäuser did not make it that easy for herself. She embarks with the audience on a long, almost six-hour journey. She employs various aesthetic vehicles, varies the acting devices. And she, too, feels her way into the dark depths of the myth, has an enormous, rusty brown palace facade rise up in Mycene, seeks images to express the horror, has Clytemnestra (Friederike Kammer) trail the white train of her dress through a sea of blood. But then she takes a risk; ventures from the summit of gloomy ancient Greek oaths down to the midst of the flat country and the modern media democracy. Like Thalheimer she does not find “progress” alone in the story, but she demonstrates skepticism rather than disinterest. The great hearing of Athens?? becomes an entertainment show in which Pythia plays the conférencier, the popstars Athena and Apollo deliver their statements, the Furies shiver as the studio public, and in the end Orestes is declared the victor: “The winner is .. ”.
Democracy as entertainment, as a TV spectacle: That is not exactly a new idea on the stage, comes across as somewhat trite – and at this point the performance very nearly slips down into commotion and forced cheerfulness. But only almost. In the end it returns to seriousness and ominous silence: when Athena collects the swords of the Furies, and one is grabbed by Clytemnestra’s shadow, an evil laugh rings out and pools of blood spurt from the ground ...
The Frankfurt Oresteia is certainly not without its shortcomings – yet it remains a stroke of luck. It has wonderful staying power, is rich in imagery, ideas and doubts. It would have won three times in Berlin: a “remarkable” performance, a fresh, new director, and theater such has not been seen since 1994.

Gerhard Jörder, Theaterheute, Mai 2007



The war has lasted long, much too long. The land of the Altrides is bled dry. In the King’s Palace of Argos Clytemestra indulges in life’s pleasant things. Lasciviously she stretches for the sheer pleasure of it, a typical material girl who not only has to do without a husband but also without the jet set. The watchman is desperate. He can scream at the gods with all his might, but to no avail. This war has lasted too long, and too much time is wasted waiting, hoping and fearing. The only people fit for this world are a gang of kids: a modern-day fusion of the Hitler Jugend and Bund Deutscher Mädchen clad in gray robes, white ties and heavy black leather boots. Accompanied by a whistle and a conductor’s baton dirigenteneinsatz?? they are marched through this desolate nation by a leader who will at some point emerge as a the most unpleasant figure on the home front: a cross between opportunist and militarist.
Initially having children act as the chorus is the most successful of many successful ploys by director Karin Neuhäuser. It makes the war’s impact directly tangible, the children master their not inconsiderable text admirably, the drill is impressive, while it is thanks to them and their leader that dividing the choral music into stanza and antistanza is apt for once. Now and then Neuhäuser splits up the chorus further and in doing so creates a fascinating, polyphonic entity. There is no longer any need to explain the curse that is on the land of the Atrides to anyone here. None of them would like to be amongst them when they are grown up.
In the first part that will end with the murder of Agamemnon, the world is defined by an enormous rusty iron block, a block of power, a crypt for feelings that haven’t been come to terms with and the King’s Palace, on whose roof Apollo and Athena stroll ethereally and esoterically – the two gods Neuhäuser has created for the purpose, longhaired spirits hovering over a gloomy crypt, neither man nor woman, sunshade flaunting beaus – the select few of Argos. The battle over the red carpet Clytemnestra wants to roll out to welcome her returnee spouse and victor of Troy is decided in a horribly beautiful manner when the iron King’s Palace rises up and provides us with a glimpse of what is inside.

A present-day snapshot

At long last a theater director dares to go all out, at long last here is someone willing to try something new. Everything is on a grand scale. Not just the stage, but also the space that is opened up, the feelings that are acted, grandiose ideas are thrashed about, a large format is filled – five and a half hours – a large link is formed.
The Oresteia is not only fundamental to early theater, but also to early European democracy. If someone wishes to know exactly what a strange, alien yet familiar thing our democracy is then performing this alien yet familiar text in a theater is still one of the best methods of finding out. And so we can at long last make a thoroughly positive statemennt: German municipal theater works and is truly worth the money.
Here it interprets a play that is 2,500 years old and interprets our present time. It reveals how hollow this era is by understanding it as a war and post-war period, it reveals the scorn the gods we have created have for us, and it reveals the underlying hurt, loneliness and desperation. In the second part when the son Orestes returns home to slay the wife-slaying mother, we follow the siblings Electra and Orestes, the inheritors of the family curse through a world of blood and rubbish - the chorus has become a cleaning squad. In this world, shadows, the compulsion to repeat, and hopelessness illustrated by a television set showing the picture of the murdered father are the things that rule.
In this second darkest, most unspectacular, most difficult to understand part it becomes evident to what extent team and ensemble have become involved not only in their interpretation but also the play itself. This performance can be said to alternate between adherence to the text and contemporary humor, it opens up space for reflection and space for experimentation, it does not drag the text into the present day but moves with today’s eyes towards the old words, which in the GDR translation by Dietrich Ebner (which was never actually performed) can be spoken fluidly, are timelessly close to the text and intellectually clear.
In the first two sections the staging and style of acting tend towards the opera. The performance maintains its high level throughout; even the children’s chorus reflecting Einar Schleef’s attitude is pure form, there is not the slightest trace of improvization or realism, nothing vague or accidental. Evidently, directing actress Karin Neuhäuser exerted a great deal of energy to drive the actors into her own extroverted style of acting – going at it full tilt cannot be wrong. And her efforts benefitted every one of them; it is very many years since better actors were seen on the great stage of the Frankfurt Schauspiel.

The proletariats in the Pleasure Dome

In the third section the performance moves away from the original. The trial which climaxes in the appointment of jurors from the people, who are to administer justice in place of the gods, becomes entertainment. Apollo’s Temple becomes a pleasuredome, the chorus of the Eumenides demanding revenge on Orestes become blood-smeared. Proletariats. Apollo and Athena are most skilled at producing the tone of TV demagogy. Which brings us to the core of the matter: the questionable, by no means firmly anchored structure underlying the establishment of democracy or the people’s courts; even under Aeschylus they were not as unproblematic, simple and glorious as people like to believe.
Oresteia is more relevant than ever. The founding text of democracy also questions the nature of democracy. With Eugen O’Neill’s American Atrides version in Munich Stefan Pucher has created a nightmarish swansong to the West, in Michael Thalheimer in Berlin the question about justice no longer occurs in all the bloodshed. In Karin Neuhäuser’s play there is both – nightmare and bloodshed, and the large, astonished, questioning eyes we turn upon ourselves.

Peter Michalzik, Frankfurter Rundschau, 16. Oktober 2006